Endelig eksamen!

Av Trygve Norum-Lunås

Tar stresset overhånd? Ta kontroll og møt eksamenstiden med et smil!

Eksamensperioden kan være en tøff tid hvor presset om å leve opp til forventninger kan toppe seg. Men hva skal du med slike forventninger? Hjelper de deg på rett vei, eller er de en hindring?

Finn din egen motivasjon
Hva ønsker du selv å få ut av eksamen? Svaret på dette spørsmålet er nøkkelen til å finne din egen motivasjon – uavhengig av hva andre tenker eller forventer av deg. Hva er din intensjon?

LES OGSÅ: Behold roen i eksamensperioden

Hvorfor bekymringer? Se lyst på mulighetene!
Why so serious? Hvorfor så alvorlig? Spørsmålet, som stilles av Batmans erkefiende Jokeren i filmen «The Dark Knight», kan være en nyttig påminnelse om at det er opp til deg selv hvordan du møter utfordringer. Møter du dem med uro og bekymringer, eller med iver og nysgjerrighet?

Er du sent ute? Ligger du bak skjemaet? Å angre på at du ikke har lest mer eller å ønske at du hadde mer tid vil ikke hjelpe. Men du kan alltid forbedre situasjonen. Alt du trenger er å gjøre noe. Hvert steg som gjør deg bedre forberedt til eksamen er fremgang.

Legg en realistisk plan
Selv om du skulle ønske at du kunne lese gjennom hele pensum – gjerne et par ganger for å huske det bedre – så lar det seg ikke gjøre hvis du har dårlig tid. Det beste du kan gjøre er å beregne hvor mye det faktisk er mulig å få gjort innen eksamensdagen.

Dette kan være utgangspunktet for en plan – som bør være oppnåelig og realistisk. Hvis du havner på etterskudd eller overgår målene for dagen så er det alltid mulig å endre planen. Utgangspunktet vil alltid være dagen i dag. Gjør det du kan, med tiden og ressursene du har tilgjengelig.

LES OGSÅ: 5 råd til eksamensleseren

Forbered deg på din måte
Eksamensforberedelser forbindes gjerne med lange og strevsomme dager på lesesalen. Med dager fortapt i bøker og uendelige avsnitt. En dårlig skjult hemmelighet er at for å gjøre det godt på eksamen er det avgjørende at både kroppen og hodet henger med når dagen kommer.

Å slite seg selv ut, ved å nilese pensum eller å arbeide utover egen kapasitet, er ingen god strategi. Hvordan kan du gjennomføre eksamen om du er overarbeidet, sliten og trøtt?

God funksjon på eksamensdagen avhenger av god forberedelse – både mentalt og fysisk. Du kjenner deg selv best, og det er din oppgave å sørge for at du er i god form når dagen kommer.

Gjør ting på din måte, slik du liker å gjøre det. Les hjemme, om du vil, eller på lesesalen om du foretrekker det. Hjelper det deg å studere sammen med andre? I så fall, legg opp til det. Distraheres du av å ha telefonen eller datamaskinen i nærheten? Legg den bort, eller la den være igjen hjemme.

Koble av med noe du liker
Studier antyder at hjernen fungerer best i korte intervaller og at den trenger en pause hvert 45. minutt. Å lese i timer i strekk kan virke mot sin hensikt, så gi deg selv rom til å fordøye informasjonen du tar inn.

I tidligere artikler om eksamensforberedelser har vi understreket hvor viktig det er å ta vare på sin fysiske helse i eksamensperioden. Å spise og drikke sunt og godt, og å holde seg i fysisk aktivitet kan være avgjørende for hvordan kroppen din fungerer på eksamensdagen.

Det er også viktig å gi deg selv pauser fra studiene. Å koble av kan gi ny deg ny energi og motivasjon. Gjør noe du liker, enten det er å være i aktivitet, synge, spille musikk, tegne, skrive, meditere, eller hva som helst annet! Minn deg selv på at du kontrollerer situasjonen!

LES OGSÅ: Sunnhet og trening gir gode karakterer

Smil til utfordringen!
Eksamen vil komme, og den vil gå. Så nyt utfordringen, gjør det beste ut av situasjonen og vit at verden fortsatt vil bestå selv om du stryker. Hvert skritt som forbereder deg er et skritt i riktig retning. Ta stolthet i hvert skritt du tar, og smil til hvert trinn.

Lykkelig eksamen!