I dag domineres vår hverdag av sosiale medier, og sosiale medier domineres av bilder og video. Studér fotografi ved Bilder Nordic og kvalifiser deg for vår nye mediehverdag!
I dag lever vi like mye i det digitale samfunn som vi gjør i direkte sosial interaksjon. I august 2015 var for første gang en milliard brukere pålogget Facebook samtidig. Nå i 2016 tar Facebook og Google 50 prosent av omsetningen i det norske reklamemarkedet. Alt fra internasjonal industri og store mediekonsern til små gründerbedrifter følger etter og forsøker å knekke den sosiale og virale koden.
Bilder Nordic utdanner fotografer med visuell kompetanse, fotografiske ferdigheter og kommunikasjonsforståelse til å produsere både levende bilde og stills for klassiske og nye medier. Under studietiden var et av prosjektene til Atle Blekastad å produsere en viral video for Ekeberg Husdyrpark og Ridesenter. Videoen skulle være en del av kampen om å bevare Oslos eneste tilbud for terapiridning, og med over 120 000 visninger og nærmere 2500 delinger i løpet av kort tid ble den sentral i arbeidet med å skape oppmerksomhet rundt saken blant politikere og andre.
Målsetting
Målsetningen med studiet er å utdanne fotografer som profesjonelt kan produsere stills- og levende bilder, som forstår det visuelle språkets kutyme i nye medier og som kan operere digital historiefortelling og budskapsformidling i nye sosiale medier. Skolens ambisjon er å;
-
tilby en fremtidsorientert utdanning for visuelle menneske
-
gi bloggere, YouTube-stjerner og andre visuelle gründere profesjonell fotografisk kompetanse for å kunne styrke sin konkurransekraft
-
bidra til at fotografer finner nye næringsmuligheter ved å kunne operere profesjonelt i vår nye sosiale medieverden, samtidig som vi hever kvaliteten på visuelle produksjoner i nye medier.
-
gi næringsliv og samfunn arbeidstakere med oppdatert praktisk kompetanse som kan planlegge, gjennomføre og vurdere visuelle produksjoner for tradisjonelle og nye medier, med forståelse for innhold som trender i ulike mediekanaler.
-
bidra til å øke den visuelle forståelsen med sterk etisk og moralsk forankring i bærekraftig samfunnsutvikling bevisst det ansvaret man må utvise som historieforteller eller i formidling av budskap.
Fokus i utdanningen
Utdanningen tar for seg kunnskapen, ferdighetene og den generelle kompetansen som er nødvendig for å:
-
mestre fototeknikken og det visuelle språket som trengs for å kunne produsere stillbilder og video som profesjonell innholdsleverandør av bildedrevet kommunikasjon
-
kunne planlegge, produsere, publisere og følge opp produksjoner for digitale flater og sosiale medier.
-
utvikle en identitet som fotograf og visuell merkevare.
Maria Gossé utmerket seg i studietiden med sin video “@fitnessophie” som vant førsteprisen i multimediakategorien i det amerikanske bransjemagasinet PDN Edus fotokonkurranse for studenter.
Utdanningen er delt inn i fire kjernefokus: Fotografi, Kommunikasjon, Nye Medier og Identitet i Yrke. Samlet sett skal modulene med de underliggende emnene gi studenten kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å bli profesjonelle visuelle kreatører med evne til å utnytte potensialet i nye medier og digitale flater.
-
Innen Fotografi får du den fotografiske kunnskapen og ferdigheten for å kunne produsere profesjonelle levende og bevegelige bilder for klassiske og nye medier.
-
I Kommunikasjonslære vil du lære å mestre det visuelle språket som historieforteller, budskapsformidler og kunstner.
-
I Nye Medier vil du utvikle en forståelse for vår nye mediehverdag og lære hvordan du best presenterer deg som fotograf, samt utnytter de nye mediekanalenes funksjoner for å spre dine prosjekter.
-
I Identitet i Yrket er fokuset på å utvikle en merkevare som fotograf basert på din visuelle stil, personlighet og verdisyn.
Bilder Nordic School of Photography har løpende opptak frem til studiestart
– Les mer om studiet og send inn søknad her!
post@bildernordic.no
24 14 66 80
www.bildernordic.no
facebook.com/bildernordic