Senere skolestart, ingen faste friminutt og kun to fag per dag. Det tradisjonelle klasserommet er borte ved Akademiet VGS Ypsilon.
– Måten skolehverdagen er lagt opp passer meg veldig godt. Den skiller seg ut fra andre skoler. Her er det mer fokus på studieforberedende, ansvar for egen læring og det å være selvstendig. Jeg trives veldig, sier Elise Larsen (17), elev ved VG2 Studiespesialisering med realfag.
Åpent arbeidsfellesskap
Akademiet VGS Ypsilon i Drammen tilbyr Studiespesialisering og Påbygging til generell studiekompetanse. Dette er en liten skole med 200 elever og ca 20 lærere. For tre år siden endret de strukturen på undervisningen, basert på forskning og Ludvigsen-rapporten om fremtidens skole.
– Vi har ikke tradisjonell klasseromsstruktur. Her sitter ikke elevene i «bussformasjon» for å lære. Dette er et åpent arbeidsfellesskap der elever og lærere jobber tett sammen, sier lektor i geografi, samfunnsfag og matte, Kjetil Mygland, med et smil. Han har seks års fartstid ved Akademiet og har vært med på overgangen til ny skolestruktur.
Ved Ypsilon VGS Akademiet har elevene større frihet til å legge opp egen skolehverdag. De kan jobbe alene, i grupper og har alltid tilgang til en lærer underveis. I et stort rom sitter flere og jobber, med en lærer plassert på egen arbeidsstasjon midt i rommet. Klasseromslæring er erstattet av mindre seminarer med færre elever.
Trivsel settes høyt
– Måten vi gjør det på her speiler samfunnet. Der jobber man selvstendig og i team, gjerne i åpne kontorlandskap. Ved å strukturere skolehverdagen på samme måte, lærer elevene god studieteknikk og evnen til å planlegge rundt egen tid. De blir bedre rustet til senere studier og arbeidsliv, sier Idunn Nielsen Hatling, lektor i engelsk og psykologi.
Elevene disponerer egen studietid for å ta fatt på de oppgavene de selv ønsker og har behov for. Skolehverdagen starter kl. 09 – litt senere enn ved andre skoler, så elevene kan komme mest mulig uthvilt på skolen.
– Trivsel settes veldig høyt og da lærer man bedre. Det er mange flinke lærere som tar seg tid til å se deg faglig og sosialt. Ypsilon er en liten skole der du blir kjent med de aller fleste. Og det er rom for å si meningen sin uten å bli halshugd, sier Elise med en liten latter.
Bedre samhandling mellom lærer og elev
Forskning viser til at skolene må legge til rette for dybdelæring. Akademiet VGS Ypsilon har derfor åtte tverrfaglige prosjekter på VG1 gjennom skoleåret. Målet er å gi elevene mer tid til å gruble over sentrale begreper, metoder og sammenhenger på tvers av kunnskapsområder. Ingen vet hvordan framtida blir, men de fleste er enige om at kompleksiteten bare vil øke. Derfor har skolen gjort tverrfaglighet og dybdelæring til et satsingsområde.
– Jeg merker at jeg synes jobben er mer gøy nå enn før. Det er en annen samhandling med elevene. Det er mer enn bare å være lærer. Vi skal hjelpe elevene å finne verktøyene til å lære. Jeg blir mer kjent med dem nå enn i den tradisjonelle rollen – foran klasserommet. Klart det var skummelt å gjøre noe annerledes. Men nå synes jeg det er helt herlig, påpeker Kjetil.
Idunn nikker enig. Ypsilon er hennes første arbeidssted etter endt utdannelse ved NTNU.
– Jeg er så glad for at jeg fikk jobb her. Jeg er opptatt av gode relasjoner med elevene og at alle skal bli sett. Det opplever jeg at vi får til her, understreker hun.
En vanlig skoledag på Ypsilon består av to skolefag. Skolen er opptatt av at elevene skal kunne fordype seg i fagstoffet, at de ikke skal hoppe mellom mange fag i løpet av en skoledag. Undervisningen består av arbeid i grupper, individuelle oppgaver, korte foredrag og mye veiledning, og det er vekslinger som gjør at elevene får godt med pauser.
– Vi er helt sikre på at elevene våre trives. Det sier undersøkelsene våre og det ser vi, sier Kjetil.
Vil du vite mer om Akademiet VGS Ypsilon?
Kontakt Akademiet på telefon 32 80 83 40 eller e-post til ypsilon@akademiet.no