HjemRett fra barnehagelæ...

Rett fra barnehagelærerstudiet til drømmejobben

Tekst og bilder: Dronning Mauds Minne Høgskole

Anna Østensjø Borrevik (25) er nå på sitt siste semester i barnehagelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim. Hun har allerede fått fast jobb og ønsker å inspirere andre til å satse på den meningsfulle og givende karrieren som barnehagelærer.

Motivasjonen for karriereveien

Annas lidenskap for å jobbe med barn startet allerede da hun var 14 år og fikk muligheten til å være utplassert i en barnehage hvor tanten hennes jobbet. Dette ga mersmak, og før studietiden jobbet hun som assistent i barnehage for å få mer erfaring.

– Å få være med på å legge grunnlaget for barns utvikling og se dem utforske og lære nye ting er fantastisk, stråler Anna.

TENKER DU BARNEHAGELÆRER?

En meningsfylt jobb med personlig utvikling

Siden utplasseringen på ungdomsskolen har hun ikke angret på valget sitt og er nå klar for utfordringene som kommer med å være en fullverdig barnehagelærer. Allerede før hun har levert bacheloroppgaven, har hun fått seg jobb i en barnehage i Oslo.

Anna ser på overgangen fra studie til jobb som en mulighet for å utvikle seg enda mer. Utdanningen har gitt Anna ferdigheter for å forstå mennesker, barn, ledelse og praktisk arbeid bedre.

– Yrket kommer til å fortsette å gi meg verdi tilbake og det liker jeg veldig godt. Når jeg begynner i ny jobb til høsten er målet først å bli trygg i min egen rolle som pedagog i barnehage. Jeg må stole på at jeg kan klare det, forteller Anna.

cropped_komp_re_dsc_1357-2

Tok utdanningen ved DMMH i Trondheim

DMMH, Dronning Mauds Minne Høgskole, er den eneste utdanningsinstitusjonen i Norge som har utdanning av barnehagelærere som hovedoppgave. Skolen tilbyr ulike
bachelor- og mastergrader i tillegg til videreutdanninger.

– Jeg hadde et ønske om å studere i Trondheim og her er DMMH den eneste høgskolen med barnehagelærerutdanning. En annen grunn til at jeg valgte denne høgskolen var på grunn av det store utvalget av spennende fordypninger som natur og friluftsliv, flerkulturell forståelse, og musikk, drama og knust og håndverk. Valget falt til slutt på bacheloren med vekt på musikk, drama og kunst og håndverk siden dette matchet mine interesser og verdier, forteller Anna.

SE HELE STUDIETILBUDET

komp_re_dsc_1446

Gode barndommer skaper gode voksne
«Jobben som barnehagelærer gir mulighet for å skape et trygt og støttende miljø for barna og hjelpe dem med å utvikle seg. Det er veldig meningsfylt arbeid, og du føler at du er med på å skape fremtiden. Det er jo de som skal passe på oss når vi blir eldre»

MØT STUDENTER VED DMMH

Usikker på om barnehagelærer er noe for deg?
Anna har også noen råd til andre som vurderer å ta barnehagelærerutdanning. Hun påpeker at yrket som barnehagelærer krever omsorg, engasjement og kreativitet:

– Barnehagelærer er et givende yrke på mange måter. Det er viktig å få satt i gang lek for barna, så du må være litt frempå og nysgjerrig. Samtidig har du det daglige arbeidet med åpning, frokost, dialog med foresatte og planlegging. Mange er usikre på om de vil jobbe på skole eller i barnehage. Derfor er det absolutt viktigste å tenke nøye gjennom hvilken aldersgruppe du ønsker å jobbe med.

7 GRUNNER TIL Å SØKE DMMH

dmmh-017

Lønn som barnehagelærer

Selv om lønnen er på snittet i privat og offentlig sektor, velger de fleste en karriere i barnehage fordi de elsker å skape trygghet, lek og moro for barna. Som barnehagelærer bør du være opptatt av å gi omsorg og skape positive opplevelser for barna, og dette er en belønning i seg selv, mener Anna:

– Det gir så mye når barna setter pris på at du er der. Det er ikke alltid de er avhengig av oss, men de vet at de kan komme dersom det skulle være noe. Det viktigste for en barnehagelærer bør være den gleden det er å jobbe med barn. Den omsorgen og opplevelsene man får gi, er bedre enn selve lønnen, selv om den er helt gjennomsnittlig, avslutter Anna.

Besøk Norges største utdanningsmesse

Bli inspirert og finn nyttig informasjon om utdanning og karrierevalg!

Velg arrangement: